VRTIĆ
Vaspitno obrazovni rad
- Vaspitno obrazovni rad u Predškolskoj ustanovi „PU Playroom“ odvijaće se po Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“.
Prema koncepciji ovog programa, u radu sa decom ćemo se oslanjati na:
- veru u kapacitete dece da aktivno učestvuju u svom učenju i razvoju, značaj igre na ovom uzrastu i značaj zajedničkog učešća dece i odraslih za učenje i razvoj;
- stav da je profesija vaspitača jedinstvena profesija u odnosu na sve druge, etička i refleksivna po svojoj suštini, koja se zasniva na složenim i osobenim kompetencijama;
- jedinstvenu profesionalnu ulogu stručnih saradnika u razvijanju refleksivne prakse i kvalitetnog realnog programa kroz promenu kulture i strukture vrtića;
- povezivanje sa lokalnom zajednicom i porodicom i značaj njihove uloge u praksi predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Teorijske postavke o detinjstvu i detetu su da se dete sagledava kao bogato potencijalima, kao agens, kompetentni učesnik u sopstvenom učenju i življenju.
Ističe se saradnja u razvijanju zajednice prakse dece i odraslih, u kojoj se kroz interakcije uzajamno trasformišu svi učesnici.
Igra je dominantna praksa deteta kroz koju gradi odnose i kroz koju se odvija proces usvajanja i transformacije kulture.
Teorijske postavke o programu i praksi zasnivaju se na gledištu da program nije gotov model koji se direktno implementira u praksi već fleksibilni okvir kojim se postavljaju osnovne vrednosti i načela koja se konkretizuju u specifičnom kontekstu kroz eksperimentisanje i inovacije, namenjen daljem preispitivanju i razvijanju u praksi. Dečji vrtić kao zajednica odraslih i dece ima zajednička područja delanja, zajedničke razloge i prilike za učenje, zajedničke probleme i zamisli u čijoj je funkciji sticanje znanja i kompetencija.
U predškolskom vaspitanju i obrazovanju vrednosti i funkcije vaspitanja i obrazovanja ostvaruje se kroz:
- Celovitio sagledavanje vaspitanja i obrazovanja kao povezanog procesa brige, nege, obrazovanja i vaspitanja koji su utkani u svaki segment zajedničkog življenja dece i odraslih u vrtiću.
- Usmerenost na dugoročne ciljeve, a ne na kratkoročne ishode i postignuća,
- Integrisan pristup učenju i razvoju se zasniva na povezanom iskustvu onoga što dete čini i doživljava u situacijama koje su mu smislene i koje povezuju smisao, a ne kroz izdvojene sadržaje i pojedinačne aktivnosti vezane za pojedinačne obrazovne oblasti ili aspekte razvoja,
- Kontinuitet u obrazovanju koji se ostvaruje postavljanjem temelja celoživotnog učenja i temelja razvijanja obrazovnim kompetencija i povezivanjem sa školom, porodicom i lokalnom zajednicom,
- Vrednovanje u funkciji građenja kvaliteta programa usmerenošću na strukturne i procesne dimenzije programa.
Dete doživljava svet kroz odnose koje uspostavlja i razvija.Odnosi kojima se podržava detetova dobrobit i delanje su pokretači njegovog razvoja i učenja.Odnosi se ne odvijaju u vakumu i sami po sebi, oni su dinamička i složena mreža povezivanja i povratnih veza i uticaja kroz akcije i interakcije samog deteta, socijalne sredine i fizičkog okruženja.
Za dete su u odnosima važni :
- Sigurnost
- Kontinuitet
- Učešće
Deci su potrebne mogućnosti da :
- izražavaju svoje potrebe i osećanja;
- oslanjaju se na druge i izgrađuju osećanja poverenja, sigurnosti i pripadanja;
- razvijaju pozitivnu sliku o sebi;
- razvijaju pozitivne načine interakcije sa drugima;
- razvijaju neophodne kapacitete kako bi se nosili sa konfliktima, problemima i novim situacijama;
- budu uključena u donošenje odluka i pravljenje izbora;
- dele informacije i učestvuju u dijalogu sa drugom decom i odraslima zasnovanom na uzajamnom poštovanju i razmeni;
- budu istinski konsultovana;
- vide da njihove ideje, očekivanja i osećanja dovode do promena;
- svojim učestvovanjem doprinose onome što odrasli rade i smatraju važnim i smislenim i ono što se dešava u okruženju.
Fizičko okruženje treba da podržava:
- pozitivnu međuzavisnost;
- saradnju Uvažavanje posvećenosti u aktivnosti i inicijativa;
- istraživanje , eksperimentisanje i stvaralaštvo;
- različitost;
- pripadnost i personalizovanost;
- telesni, senzorni i estetski osećaj i začudnost.
Vaspitno-obrazovni proces u našem vrtiću proističe iz konkretnog dečjeg iskustva, ne odvajajući rad od igre, čin od misli i znanje od njegove konkretne primene u svakodnevnim životnim situacijama.
Ciljevi predškolskog vaspitanja i obrazovanja usmereni su na podršku dobrobiti deteta, koja ima tri dimenzije:
- personalna – biti dobro i funkcionisati uspešno,
- delatna – umeti i hteti,
- socijalna – pripadati, prihvatati i učestvovati.
Ovako postavljeni ciljevi odražavaju suštinu razvoja i učenja deteta, a to je da je dete biće koje istovremeno jeste i biva, tako da podržavati dobrobit deteta znači istovremeno projektovanje ciljeva na budućnost i razumevanje šta je dobrobit za dete, sada i ovde – u realnom programu.
U realnom programu i realnom vrtiću – „deca uče ono što žive“ (B.Rasel):
- svim čulima i celim telom;
- različitim kreativnim načinima izražavanja;
- sticanjem bogatih i raznovrsnih iskustava;
- kroz saradnju i zajedničko učešće;
- aktivnim učešćem u zajednici vršnjaka, porodice i lokalne zajednice;
- kroz igru i istraživanje;
Realizujući projektne teme sa decom produbljujemo istraživanje koje je smisleno deci, za koje su deca zainteresovana i u kojem zajedno sa odraslima dolaze do autentičnih rešenja.
Podrška dobrobiti deteta u realnom programu se ostvaruje kroz razvijanje kvalitetnih odnosa i afirimisanju značaja delanja.
Raspored aktivnosti – kontinuitet življenja u vrtiću:
- sinergija prostora, odnosa, vremena, umesto pojedinačnih aktivnosti i „čekanja“,
- raspored aktivnosti je promenljiv jer svaka situacija može biti vredna pažnje kao situacija istraživanja. Jedino raspored obroka i dnevni odmor su unapred određeni i uvek isti.
U organizaciji života u vrtiću vodi se računa o:
- vremenu koje će deca provesti u različitim prostorima (unutra, napolju);
- istraživanju i stvaranju koje omogućavaju postojeći materijali (održivost, rekonstrukcija).